Tell the Truth

Az igazi felnőttkor



A férfiak 99%-a megijed, ha a közös jövőről, a házasságról vagy a babáról beszélünk. Félnek a felelősségvállalástól, az elköteleződéstől, félnek attól, hogy felnőjenek. Örökké gyerekek akarnak maradni. Pedig a felnőttség azt jelenti, hogy felelősséget vállalunk a tetteinkért, a szavainkért. Enélkül a férfiak gyengék, miközben a nőknek egyre erősebbé és erősebbé kell válniuk. Ez nem feminizmus. Ez szükséges létfenntartás. A 21. században a nőknek maguknak kell megteremteniük a megfelelő feltételeket az élethez - egyedül. Megtanulunk fúrni, faragni, bútort összerakni, mialatt sütjük a sütemény. És még ha csatlakozik is egy férfi az utunkhoz, többnyire nem válik a "társunkká". Mert aki nem felnőtt, aki nem érzi magát elég érettnek, az az nem válhat teljes mértékben partnerré.
Az egész Y generációt hibáztatják, amiért nem születik elég gyerek mostanában. Pedig ez nem a nők hibája. Mostanában a 30 év körüli férfiak a szüleikkel élnek, míg a nők egyedül nevelik a gyermekeiket. Milyen felnőttek válnak majd ezekből a gyerekekből?

Tovább
0

Elég magas a D-vitamin szinted?



 

Magyarországon télre a lakosság 90%-a D-vitamin hiánnyal küzd. A D-vitamin ugyanis táplálék útján alig vihető be a szervezetbe. A D2 vitamin fő forrása a tej, tejtermékek, halak (lazac, hering, makréla, szardínia, szivárványos pisztráng), tojás és máj, ez azonban önmagában nem elég, ugyanis a D3 vitamin előállítása a szervezünk feladata, amely azonban csak akkor képes rá, ha napfény éri bőrünket. Akár már napi 10 percnyi napozás is segíthet a vitaminhiány megelőzésében, ez azonban télen önmagában ezen az éghajlaton kevés.

A D-vitamin hiány veszélye, hogy olyan betegségek kialakulásához vezethet, mint a csontritkulás, csontlágyulás, daganatok, cukorbetegség, szív-érrendszeri betegségek, asztma, angolkór, stb., sőt még a fogaink egészségére is hatással lehet. A probléma, hogy télen eleve kevés időt töltünk napon, ezért amennyiben alacsony a D-vitaminszintünk, a kezelőorvosunk írhat fel nekünk megfelelő gyógyszerkészítményt - amit az ő javallata szerint kell szednünk.

 

A D-vitamin kulcsfontosságú szerepet játszik a szervezet fejlődésében, tehát gyerekeknél is különösen oda kell figyelni rá, de felnőtteknek is ugyanolyan fontos, ugyanis szaporodhat csonttöréseink száma, előjöhetnek ízületi betegségek, és fogaink is gyorsabban szuvasodhatnak.

 

Tovább
0

Gerincproblémák napjainkban​​​​​​​



 

Egyre nagyobb probléma napjainkban a gerincferdülés, s nem csak az időseket, de a fiatalokat tekintve is. A XXI. századi megváltozott életmód, kevesebb mozgás, sport, kültéri munka és több irodai ülőmunka meghozta a hatását: görnyedt hát, fájó ízületek, és már ott tartunk, hogy a huszonéveseknek is fizikoterápiára, gyógymasszőrhöz, gyógytornára, úszni, stb. kell járnia. Ott ülnek a nyugdíjas hatvanasok között, és kicsit későn döbbennek rá, hogy baj van.

A húszas-harmincasok nagy része valószínűleg pedig még csak nem is nézette meg az iskolai kötelező vizsgálatok óta a gerincét, vajon mennyire ferde, van-e szükség életmódváltásra. A napi 8-10 óra számítógép előtt ülés és aztán semmilyen edzés ugyanis komoly problémákhoz vezet. Ebben a korban már nincs kötelező tornaóra, s csak nagyon kevesen járnak el edzeni, és akkor sem biztos, hogy pont a hátukat edzik és nem más területre koncentrálnak például. Pedig hátunk edzése, karbantartása, nyújtása ugyanolyan fontos mint bármely testrészünké, ha ugyanis nem figyelünk oda rá, néhány év elteltével komolyan súlyosodhat a helyzet, és még nagyobb problémákhoz vezethet.

 

Ha valakinek rossz a tartása, fáj a háta, érdemes beutalót kérni a háziorvosától az illetékes szakorvoshoz, és csináltatnia egy gerincröntgent. A különféle kezelések között van például a fizikoterápia, a javallott hátúszás, gyógymasszázs, gyógytorna, és erősen ajánlott a törzsünk edzése is. Az a szomorú, hogy ha körbenézünk, és egy kicsit jobban megvizsgáljuk embertársainkat, még nekünk, laikusok számára is egyértelművé válik, hogy nagyon sokan küzdenek ezzel a problémával, és nemigen tesznek ellene semmit. Ebben a rohanó életmódban nem fordítunk elég időt magunkra - és a testünkre sem. Hiszen mit ér az edzés, a fogyókúra, a táplálkozás, ha mellette ilyen alapvető dolgokra nem figyelünk oda

 

TE vajon most egyenesen tartod magad? Jó a tartásod? Elfáradsz, ha huzamosabb ideig ki kell húznod magad? Szokott fájni a hátad, vállad, derekad? Teszel valamit ellene?

Nem utolsós sorban egyébként ajánlott egy vérvizsgálat is, ugyanis a D vitamin hiánya komoly csontproblémákhoz vezethet. De erről majd a következő cikkemben beszélek nektek.

 

Tovább
0

Téli fürdőzés - fő az elővigyázatosság



 

A téli fürdőzést különösen szeretjük, hisz egyébként is jót tesz egy kis kimozdulás a hideg mindennapokból, de a hideg-meleg kombináció (tehát például a kinti medencék vagy szauna stb.) még jótékony hatású is. Gyakran elfeledkezünk azonban arról, hogy a fejünket nem árt melegen/hidegen tartani, azazhogy megfelelő hőmérsékleten. Például a kinti medencében télen igencsak fázhat a fejünk, hiába van melegben a testünk, és ez könnyen problémához vezethet. Ugyanez a helyzet - csak nyilván fordítva - a szaunákban is, ahol viszont a fejünk az első, ami felmelegszik/túlmelegszik. Az emberek végül is sosem azért hagyják abba a szaunázást, mert túl melege van a kezüknek, lábuknak, hanem a fejük forrósodik túl.

 

Erre jó azonban az ún. "szaunakalap", avagy szaunasapka, amely készülhet gyapjúból, lenből, stb. , és védi a fejünket a hőmérsékletváltozástól, mi több, még a hajvégünknek is segít, nehogy töredezettek legyenek a forróságtól. A nemezsapkák már különböző bohókás formában és színben és formában is kaphatók, de aki nem szeretne nagy feltűnést kelteni, egy egyszerűbb pl. lensapkával is beolvadhat a tömegbe, bár azt tudni kell, hogy az kevésbé jól szigetel. Ha használjuk ezeket a sapkákat már biztos nem fog másnap fájni a fejünk, és sokkal biztonságosabb így a fürdőzés/szaunázás, ráadásul egyre többet látni és egyre nagyobb divat, és pár ezer forintért beszerezhető.

 

 

Tovább
0

Nem mindegy, mikor mosol fogat, és milyen szájvizet használsz



Tanácsok Fogorvos Egészség

Nem tudom, melyik generációt hogy nevelik, ma már biztos sokkal előrébb jár a tudomány, mint az én gyerekkoromban. De szerintem még ma is kevés ember tudja, hogy étkezés után nem szabad azonnal fogat mosni, bizony várni kell vele fél/egy vagy akár két órát is.

A minimum a fél óra, ugyanis evéskor savas közeg jön létre a szájüregben, ami bizony kikezdi a fogzománcot, sérülékenyebbek ilyenkor a fogak. Azt tudjuk ugye, hogy a gyümölcsök, cukros ételek és üdítők károsak a fogzománcra, mert a zománcréteg könnyen felpuhulhat. Ez már eleve nem hangzik túl jól, ráadásul ha ezután rögvest erős fogmosásba kezdünk, a zománc sokkal könnyebben megkopik, hisz gyakorlatilag beledörzsöljük a savat a fogunkba… Így lesz könnyen és gyorsan lyukas fogunk.

Ha speciel eleve nagyon savas italt-ételt fogyasztasz, pl. kóla, gyümölcslé, akkor pedig még nagyobb szünetet érdemes beiktatni az evés/ivás és a fogmosás közé, megvárni, míg a szánk PH értéke visszaáll a normálisra. Kérdés, hogy ezt hányan tudják, és így tanítjuk-e ezt meg a következő generációnak.

Mindemellett nagyon sokan manapság sem használnak fogselymet, pedig pláne az összenőtt fogaknál gyakorlatilag lehetetlen pusztán fogkefével megtisztítani a fogainkat, ugyanis az ételmaradék a két fog közé bizony könnyen beeszi magát. A fogselyemmel viszont (a fogpiszkálónál milliószor könnyebben) eltávolíthatjuk ezeket az ételmaradékokat, és könnyebben megőrizhetjük fogunk egészségét.

Nagyon fontos még megemlíteni, hogy nem mindegy, milyen szájvizet használunk. A fogzománcunk oldódási PH-ja ugyanis 5,5-5,2 alatt van: tehát ha ennél kisebb az érték, oldódni kezd, ha nagyobb, akkor nem.

Tanácsok Fogorvos Egészség

Az alábbi táblázatból jól látható, hogy sok szájvíz PH-ja nem haladja meg az 5,5-5,2-t, vagyis gyakorlatilag a fogzománcot feloldhatja. Persze, a nyálunk ezt a hatást gátolja, mégis kitűnnek nagyon alacsony értékek, szóval érdemes inkább olyan szájvizet választanunk, amelynek a PH értéke a fentebb írt érték fölött van. Ha ezt a táblázatot ráadásul összevetjük azzal, amelyik a szájvizek összetevőit nézi (melyikben van káros, vagy mérsékelten káros), akkor egyértelműen kitűnik, hogy a HerbaDei teljesít a legjobban.

Tanácsok Fogorvos Egészség

Tanácsok Fogorvos Egészség

Tanácsok Fogorvos Egészség

Ezzel szemben a Listerine PH értéke jóval alacsonyabb mint a fentebb írt érték, veszélyes összetevőt is tartalmaz, és a baktériumölő tulajdonsága is kb. a fele a fentieknek. A HerbaDei persze ötezer forintos áron érhető el (viszont hígítva használandó), előnye, hogy 100%-ig természetes. A PH érték alapján azonban még szintén jól teljesít a Sensodyne, a Colgate Plax és az Oral-B. Viszont szakirodalmi adatok alapján a magas gátlási zónájú, vagyis erős baktériumölő Colgate Plaxot és Oral-B-t inkább csak terápiás céllal kellene használnunk. Itt láthatjátok a baktériumölő hatásukat:

Tanácsok Fogorvos Egészség

Tanácsok Fogorvos Egészség

Kizárásos alapon tehát ér-érték arányban a Sensodyne az, ami megfelel a PH javaslatnak, és közepes gátlási zónával rendelkezik (az már más kérdés, hogy annak is van 2 veszélyes összetevője). Aki teljes védelmet akar és a pénztárcáját sem félti, az viszont minden bizonnyal HerbaDeit vesz. Érdekes, hogy a fogkrémek körül nincs ekkora felhajtás, mert állítólag mindegyik megfelel az alapkövetelményeknek, ezen belül már a mi dolgunk, hogy érzékeny fogra vagy fehérítős stb. fogkrémet választunk-e.

 Összegező táblázat:

  

Tanácsok Fogorvos Egészség

No, és mikor cseréltétek le legutoljára a fogkeféteket? A fogorvosok szerint évente minimum négyet kéne elhasználnunk.

Tovább
0