Tell the Truth

Beszélgetés egy gluténérzékennyel



Egészség Bepillantó Gluténérzékenység Interjú

Következő rovatom indításaként (amely ezentúl a Bepillantó címet viseli) úgy gondoltam, különböző emberekkel fogok beszélgetni, interjút készíteni; például orvosokkal, orvosnak tanulókkal, ápolónőkkel, vegánokkal, vegetáriánusokkal, különféle betegséggel küzdőkkel (gluténérzékenyekkel, cukorbetegekkel), az egészséges életmód extrém követőivel, stb. Hiszen ki más beszélhetne őszintébben és a laikusok számára is érthetőbb nyelven, mint azok, akiknek mindez az életük része?

Így tehát ebben a cikkben most egy gluténérzékeny lány életébe nyerünk egy kis bepillantást.

2015 nyarán derült ki a cöliákiám (ez a hivatalos neve). Tüneteim nagyon nem voltak, maximum a több éve fent álló vashiány és vérszegénység. A bátyám révén derült ki, hogy én is érzékeny vagyok, ugyanis Ő pozitív lett a tesztre, és mivel ez genetikai betegség, mindenkit végig szűrtünk, így lettem én is pozitív.


– Milyen hatással van a betegség hétköznapjaidra?

A hétköznapokat meglehetősen megnehezíti, ugyanis mindenre figyelni kell. Még a legelején (a diétának) le kellett cserélni az egész konyhát (deszkák, fakanalak, keverő és tároló tálak, stb). Nincs az, hogyha lemegyek a büfébe, akkor azt veszek, amit szeretnék, így mindennap vinnem kell a kaját (akár suliba, akár munkahelyre).


– Milyen ételeket nem fogyaszthatsz például?

Olyan ételek lettek tabuk, amibe ugye búza-rozs-árpaliszt van, vagy ehhez hasonlók, illetve amiben ugye glutén van. DE igazából bármilyen kaját meglehet csinálni gluténmentesen, úgyhogy nincs akkora gáz.


– Hol szoktál élelmiszert vásárolni? Drágább és nehezebb gondolom a beszerezhetőségük, mint a hétköznapi alapanyagoké. 

Általában neten vesszük meg a szükséges gluténmentes liszteket, ugyanis ott sokkal olcsóbbak, és még házhoz is hozzák. Ezek legtöbbször nagy mennyiségben, 15-20 kg-os kiszerelésben van megvásárolva. Persze, előfordul, hogy nem tudjuk megvenni neten, vagy SOS kell, ilyenkor elmegyünk nagyobb boltokba (bár itt nem mindig találni jó liszteket).

A lisztek ára egyébként a minőségüktől függ. A sima rizsliszt az 500-600 Ft, egy kenyérliszt 1000 Ft körül, míg egy nagyon jó fajta (nincs tele ch-val, nem hízol tőle… stb) 1800 Ft körül van. És itt egy-egy kiló lisztekről beszélünk. Így ha azt vesszük, hogy mi a családban vagyunk 3-an érzékenyek, akkor máris jó drágára jön ki egy hónapra a lisztek ára. Beszerezhetőség nagyvárosban, (Bp.) sok helyen elérhető, ott rengeteg bolt van. Mi (is) megyeszékhelyen lakunk, itt azért kevesebb a lehetőség, de több mint, pl. Karakószörcsökön (több mint a semmi). Vannak külön olyan kisboltok, amik direkt erre specializálódtak, és csak mentes cuccaik vannak, viszont vannak olyan üzletláncok, ahol több terméket is lehet kapni. Mindazonáltal egyszerűbb netről rendelni (mint már fentebb is írtam), mert ott ugye csak a szállításra kell várni, de amúgy szinte egy helyen be tudsz szerezni mindent.

Egészség Bepillantó Gluténérzékenység Interjú


– És mi a helyzet az étterembe/gyorséttermekbe járással? Mire kell odafigyelned, milyen helyeken nem étkezhetsz?

Ha hivatalosan nézzük, akkor egy cölisnek csak olyan helyen szabadna ennie, ahol nem dolgoznak normál búzaliszttel (vagy gluténtartalmú gabonával, gabona liszttel), vagy legalábbis van külön, erre elkerített konyhájuk, teljesen steril konyhaeszközökkel. Budapesten több ilyen étterem is van, viszont pl. Székesfehérváron nincs egy sem, ami 100%-ig garantált étterem. Viszont, egyre több olyan étterem van, ahol készítenek gluténmentes ételt, köztük például gyorskajáldákban is (lásd Meki), viszont ezekben benne van a szennyeződés veszélye.


– Mit szólt a környezeted, mikor kiderült a betegséged? 

Mivel a bátyámnál előbb derült ki, így már megvolt az „előkészítés”. Persze azért sokkolt egy kicsit, hogy innentől konkrétan alig ehetek valamit, de az évek folyamán szépen belerázódik az ember. Az osztálytársaimnak persze fura, hogy nem hívhatnak meg a büfében semmire, illetve nincs az, hogy elmegyünk egy pizzázóba, és eszünk. Amellett, az osztálytársaim mindenre figyelnek, így például azt sem engedik meg, hogy megegyek egy tábla „nyomokban glutént tartalmazhat”-os csokit (vagy legalábbis, hogy egyek belőle),


– És a friss ismeretséged hogy szokott erre reagálni?

Először sokkolja őket, mert „jaj, akkor így semmit nem ehetsz”… De miután elmagyarázom, hogy nem akkora macera, meg csak figyelni kell a dolgokra, stb. már megnyugodnak, hogy akkor nincs akkora „gáz”.

- Az alkoholfogyasztási lehetőségekkel mi a helyzet?

Sör:
A normál világos és barna sörök árpamalátát tartalmaznak, ezért egyiket sem tekinthetjük gluténmentesnek. Vannak kifejezetten gluténmentes megjelölésűek, amelyeknél a gyártók garantálják a 20 ppm alatti gluténszintet (ez alatt szint alatt nevezhető valami gluténmentesnek).

Bor, pezsgő, cider:
A tiszta bor eredendően gluténmentes, így a pezsgők és a ciderek többsége is. Néhány esetben azonban a bor alapú italoknál is figyelnünk kell, mert színezésre, ízesítésre használhatnak glutént tartalmazó összetevőt. Van például olyan cider, amelyet a nevéből adódóan tiszta almabornak is gondolhatnánk, de színezékként árpamaláta kivonatot tartalmaz (az angol cider szó almabort jelent, de sok ilyen nevű ital egészen érdekes összetevőkből áll).

Whisky, vodka, gin, gabonapárlatok, és azokból készült italok:
Korábban ezek az italok tiltólistán voltak, mára azonban megváltozott a megítélésük. A tiszta gabonapárlatokat alapvetően gluténmentesnek tartják, még az allergiát vagy intoleranciát okozó anyagok és termékek kiemelt jelölését szabályozó Európai Parlament és a Tanács 1169/2011/EU rendelete is kivételként említi ezeket az italokat.
A fenti gabonapárlatok gyakran búzából vagy rozsból készülnek, de nem minden esetben. A whisky lehet például kukorica alapú, a vodka pedig nagyon ritkán akár krumpliból is készülhet (de a közhiedelemmel ellentétben ez tényleg csak néhány fajtára igaz). Az összetevőkre még ezeknél az utóbbiaknál is érdemes odafigyelni, mert színezésre, ízesítésre használhatnak gluténos alapanyagot.
A gluténos gabonákból készült párlatok a gluténmentességük ellenére is okozhatnak tüneteket. Ezek talán cöliákiás hiperérzékenység, gabonaallergia vagy NCGS miatt fordulnak elő, a pontos okokat nehéz lenne biztonsággal meghatározni, de egyértelmű tapasztalatok vannak ilyen érzékenységekről. Mindenkinek önmagának kell megtapasztalnia, hogy tünetmentesen ihatja-e ezeket az italokat. Azt javaslom, hogy ez ne egy buli legyen, mert kellemetlen, ha ott leszünk rosszul.
Akiknek tüneteket okoznak, azoknak figyelniük kell a gabonapárlatokból készült kevert italokra, koktélokra is. A Baileys például whiskyből készül, a tojáslikőr gyakran vodkából.

Unicum:
A Zwack cég 2015. 06. 19-én írt nyilatkozata szerint mindhárom Unicum gluténmentes.

Rum, konyak, tequila: ezek tiszta változatban gluténmentesek.

Egyébként tudtátok, hogy évről évre többszörösére nő a gluténérzékenység és egyéb táplálék intolerancia előfordulása? Akiknél jelentkezik ez a probléma, hasznos tudni, hogy van is egy Facebook csoport, „Gluténmentes konyha és lisztérzékeny hétköznapok” címmel, ahol többek között tapasztalatokat, recepteket cserélhetnek a tagok.

https://www.facebook.com/groups/287045721344624/

Tovább
0

Látásromlás a XXI. században



Egészség

Magyarországon az emberek többsége egyáltalán nem jár rendszeres szűrővizsgálatokra, ami azt jelenti, hogy többek között emiatt sem a megelőzés, hanem már a kialakult problémák kezelése a cél. Ez többek között a  szemészeti vizsgálatokra is igaz, hiszen az iskolából való kikerülés után, amennyiben nincs benne a kötelező munkahelyi egészségügyi vizsgálatokban, a felnőttek nem járnak szemészetre, csak, ha már látásuk jelentősen leromlott.

A modern világban a látásromlás veszélye egyébként igen nagy, hiszen felmenőinkhez képest a XXI. század embere gyakorlatilag az alvásidőt leszámítva szinte nonstop számítógép/telefon/tablet, stb. előtt éli az életét. Bár ezek a mai modern szerkezetek, képernyők nincsenek olyan károsak, mint a régi, katódsugaras kijelzők, még így is fokozzák a felhasználók látásának romlását.

Ámbár erről még a mai napig folyik a vita és igen ellentétesek a vélemények, mindazonáltal kikerültek már a piacra az ún. gamer szemüvegek is, amelyeknek sárgított, enyhén nagyított lencséje a gyártók leírása szerint a káros kék fényt és az UV fényt is blokkolja. Összességében ezekről a termékekről egyébként meglepően pozitív vélemény érkezik, és tény, hogy viselésével kevésbé fárad el az ember szeme egy egész napos irodai munka után, mintha annak viselése nélkül estére már a szemünket dörzsöljük.

Egészség

A szemészek javaslata szerint egyébként azoknak, akik napjaik nagy részét egyvalamire (tehát pl. monitorra) fókuszálva töltik, érdemes naponta több szünetet is beiktatniuk, amikor szemüket pihentetik vagy tornáztatják. Utóbbi megtehető például a fókusz változtatásával, tehát először koncentráljunk az ablakon kitekintve távoli, majd közeli pontokra.

A jó hír viszont, hogy e-book olvasók esetén már megjelent az e-ink kijelző, ami teljesen szembarát, és a felhasználók számára olyan élményt nyújt, mintha egy igazi könyvet olvasnának. Ezeknek a digitális kütyüknek nincsen saját fényük ami károsítaná a szemet, viszont már LED világítással is kaphatók, és már itt is az érintőkijelzős típusok vették át a vezetést. Sajnos az e-ink kijelző (azaz elektronikus papír) még csak szürkeárnyalatos változatban létezik, ezért számítógépeknél nem alkalmazzák, viszont akik szeretnek tableten, telefonon, notebookon olvasni, azoknak mindenképpen megéri beszerezni egy e-ink kijelzős olvasót, ugyanis a szemünk egészségére megéri odafigyelni. Aki látott már ilyen készüléket egyébként, egyből észreveheti, hogy nem tükröződik, szemünket nem zavarja, tényleg, mintha egy igazi, nyomtatott kiadványt olvasnánk. A kijelző működése kapcsán pedig még érdemes megemlíteni, hogy csak akkor frissít képet és fogyaszt áramot, amikor lapozunk, így akár hetekig vagy hónapokig is kibírja töltés nélkül.

Egészség

Persze, nem csak ez játszik közre szemünk romlásában, hiszen látásunk és szemünk állapotának meghatározója a genetika és a helyes táplálkozás is. Több európai vizsgálat eredményeként már tudjuk, hogy pl. az omega-3 táplálkozásban gazdag étkezés pozitív hatással van szemünk egészségére, de ezen kívül két hosszú kísérlet is hátunk mögött tudható már, melyben több, mint 50.000 ápoló és orvos bebizonyította, hogy a vaksághoz is vezető súlyos szembetegségnek (sárgatest pusztulásnak) az esélye megnő, ha napi egy doboz vagy ennél több cigarettát szívunk. Ez a sárgatest teszi lehetővé egyébként az olvasást, hogy egyenesen előrenézzünk, vagy az apró részletekre való fókuszálást is.

A XXI. századi ember azonban dohányzik, életének nagy részét számítógép előtt tölti, szabadidejében mobiltelefont néz, táplálkozása helytelen, így világviszonylatban is évről évre nő a szemüveges emberek száma.

Tovább
0

A tini arcbőr átka



Tiniknek Egészség

Tinédzsernek lenni igazi megpróbáltatás, pláne, ha az ember lányának/fiának arca közel sem olyan sima mint a babapopsi. Persze, harmincas éveink közelében is bőven vagyunk egy páran, akik a zsíros és pattanásos arcbőrrel szenvedünk - a kettő általában kéz a kézben jár.

Nem egyszerű persze megtalálni azokat a kenceficéket, amelyek segítenek a problémán, vagy az egyensúlyt: ha ugyanis túl sok krémet vagy sminkterméket használunk, egy ördögi körbe kerülünk, ahonnan szinte lehetetlen kilábalni.

Alapvető probléma talán az, amikor tényleg rengeteg sminket, alapozót, púdert stb. használsz (vagy legfőképp nem megfelelő minőségűeket), ezek ugyanis egész napra eltömítik a pórusaidat, a bőrödet nem hagyják lélegezni, és ilyenkor van az, amikor amire a srácok azt mondják: "amikor reggel mellette ébredtem, meg sem ismertem". A több tonnányi "vakolatot" tehát ideális inkább elkerülni, Persze a legjobb, ha hagyod elég levegőhöz és naphoz jutni a bőrödet, úgyhogy ha teheted, hétvégén vagy nyári szünetben egyáltalán ne viselj sminket, ha pedig mégis szükség van rá, este mindenképpen rendesen mosd le az arcodról!

Tiniknek Egészség

Nyilván a táplálkozás is egy fontos alapja az egészséges bőrnek, ugyanis például az olajos magvak, a gyorséttermi ételek, üdítőitalok vagy a csokoládé szintén nem tesz jót. A zsírszegény vagy a zöldségekben és gyümölcsökben gazdag, egészséges táplálkozás és az elegendő folyadékbevitel viszont annál jobb. Az A-vitamin ugyanis például segíti a bőr regenerálódását, a C-vitamin a bőrre nyugtató hatású, a szakértők szerint pedig az E-vitamin és a szelén antioxidáns hatása segíti a pattanások kialakulásának vagy túlburjánzásának megakadályozását. Érdemes egyébként "naplót" vezetned az aznap elfogyasztott ételeidről és bőröd állapotáról, hogy láthasd, melyek azok az ételek, amelyek egyénileg negatívan befolyásolják azt.

Tiniknek Egészség

Ezen kívül nem árt beszerezni egy zsíros bőrre való arcradírt, szappant és tonikot, (vagy a sminkcuccokhoz egy korrektort) ámbár ahogy fentebb említettem, ezeket sem ajánlatos túlzásba vinni. A mértékletesség mint az élet más területén, itt is nagyon fontos és szem előtt tartandó. És még csak véletlenül se kezdd el te magadnak nyomkodni a pattikat, hidd el, 2-3 profi  kozmetikai kezelés már csodákra képes, a szakszerű ellátás után pedig nem maradnak hegek és piros foltok az arcodon.

Egy biztos: ha szeretnél odafigyelni bőröd egészségére és fiatalságának megőrzéségre, használj kevesebb sminket! Harmincas éveidben ezt megköszönöd majd fiatalkori énednek.

Tiniknek Egészség

Tovább
0

Ciki pszichológushoz járni?



Egészség Pszichológia

Amerikában ugyan már nagyon divatos, itthon gyakorlatilag még mindig ciki pszichológushoz járni. Ami azt illeti, Budapestet leszámítva a nem is nagyon van erre lehetőségünk. A többi városban alig pár pszichológusnak van magánrendelője, ami nagyon jól demonstrálja azt, mégis hányan veszik igénybe segítségüket, mennyire van rájuk igény. A magyar ember nem szereti "agyturkásszal" megosztani a problémáit, inkább kipanaszkodja magát egy pofa sör mellett, vagy sír a legjobb barátja vállán. Pedig egy szakember sok mindenben segíthet.

Egészség Pszichológia

Még azok az emberek is, akik járnak vagy jártak pszichológushoz, nem igazán szeretik ezt hangoztatni. Olyankor az emberek rögtön ferde szemmel kezdenek nézni, és azon gondolkodnak, mennyire nem komplett az az illető, esetleg megbélyegzik magukban, hogy "na, biztos ez is öngyilkos akart lenni". Azonban nem csak az ilyen gondolatokkal küzdők látogatják a rendelőket. Nagyon sokat segíthet például önértékelési probléma, átélt trauma, válás, érzelmi mélypont, családi- és/vagy párkapcsolati problémák stb, esetén is. Nem véletlenül van az iskolákban sem ún. iskola pszichológus, mégis az oda járó diákok szeretik inkább eltitkolni akár még a saját szüleik elől is, hogy segítségre szorulnak. Mert segítséget kérni "ciki".

Persze, valószínűleg sokkal többen járnánk pszichológushoz, ha az áraik nem lennének olyan elrugaszkodottak, ugyanis ez 50 perces foglalkozás 8 ezertől akár 30-ig vagy a csillagos égig is terjedhet. Ha azonban nagy a gond, nem árt tudni, hogy vannak TB-alapon is elérhető pszichológusok, ezek azonban nagyon telített kapacitással és leginkább munkaidőben működnek. A Lélek Otthon weboldalán egyébként meg lehet nézni, hogy területileg ki hova tartozik. Van hely, ahol beutaló nélkül is fogadják az embert, máshol viszont háziorvos segítségével lehet részesülni az ellátásból. De utánajárhatunk a helyi lelkisegély-csoportoknak is.

Egészség Pszichológia

A 116-123-mas telefonszám a Magyar Lelkisegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) hívószáma. Őket a nap 24 órájában bármikor fel lehet hívni, a hívás ingyenes. A vonal túlsó végén egy önkéntes ügyelő ül, aki általában nem pszichológus, hanem egy átlagos önkéntes. Fontos tudni, hogy a telefonos ügyelők komoly szűrésen, majd kiképzésen vesznek részt, mire hívásokat fogadhatnak. A telefonos lelkisegély szolgálatok  hallatlan nagy előnye, hogy ingyenesek, a hívó anonimitását tiszteletben tartják, és azonnal elérhetőek. 

A magyar mentalitás persze eleve eléggé depresszív és pesszimista, ez azonban, ahogy arra korábban is kitértem egy előző cikkemben, közel sem egészséges. Meglehet, az emberek egy részének már édeskevés együtt iszogatni a haverokkal vagy kipanaszkodniuk magukat a barátjuknak, és szakember segítségére szorulnának. A lényeg, hogy ne féljünk segítséget kérni és persze nyújtani sem. Járjunk utána a lehetőségeinknek, mielőtt teljesen a depresszió bugyraiba süllyednénk.

Tovább
0

A belső egészség - Az önszeretet



Egészség

Kevesen gondolunk bele, hogy a lelkünk egészsége elsősorban önmagunkból indul ki, azaz az önmagunk iránti szeretetből. Igen, biztos vagyok benne, hogy ez első nekifutásnak nagyon klisésnek hangozhat, azonban tényleg ez az, amire a mai rohanó és média uralta világunkban abszolút nem fordítunk időt. Nem ápoljuk az önmagunkkal való kapcsolatunkat és többnyire a média hatására inkább elégedetlenek vagyunk saját magunkkal, testünkkel, lelkünkkel egyaránt. Ez pedig rengeteg probléma forrása lehet, amely egyenes út a pszichológus ajtajához (utóbbira egy következő cikkemben ígérem, visszatérek).

Egészség

Tehát az önszeretet. Vajon hány ember mondhatja el magáról, hogy elégedett például a testével? Hogy amikor a tükör elé áll, őszintén úgy érzi, szereti magát, elégedett a melleivel, izmaival, nemiszervével, hajával, arcával, magasságával, stb. Vagy mennyire vagyunk elégedettek az érzelmességünkkel, személyiségünkkel, intelligenciánkkal? Valószínűnek tartom, hogy mindössze néhány százalékra tehető ez az arány, az emberek többsége ugyanis penetránsan rosszul áll ezen a téren. Manapság egyáltalán nem divat ugyanis saját magunkkal és a belső lelki békénkkel foglalkozni, hisz még anélkül is keveselljük azt a 24 órát, ami egy nap rendelkezésünkre áll. Hibáztathatjuk emiatt a felgyorsult világunkat és a társadalmi elvárásokat is, de az igazság az, hogy a boldogság és az egészség útja pontosan itt kezdődik. Ha már sikerült túltennetek magatokat rajta, hogy talán egy kicsit klisével foglalkozom, megmagyarázom.

Ha nem vagy elégedett magaddal, ez egy idő után roncsolóan hat még a testedre is. Esetleg depressziós is leszel. Vagy csak bebeszéled magadnak, hogy csúnya vagy, hogy nem érdemelsz többet. Nem érzed érdemlegesnek saját magadat arra, hogy törődj magaddal. Tehát ha ebből kifolyólag nem ápolod a testedet, lelkedet rendesen, például nem figyelsz oda az étkezésre, elég alvásra, mentális frissességedre, kikapcsolódásodra, szükségleteidre, villámgyorsan lebetegedsz testileg-lelkileg és pszichésen egyaránt. Mind jön egymás után sorban. Ez egy ördögi kör. Az egészséges élet kiindulópontja tehát a tükör előtt keresendő.

Ezzel a témakörrel egyébként részletesen például Teal Swan foglalkozik, aki könyvet is írt arról, hogyan szeressük önmagunkat, s ebben a könyvében nem csak tanácsokat ad, hanem gyakorlatokat is mutat olvasói számára. Valószínűnek tartom, hogy első hallásra infantilisnek tűnhet az ötlet, hogy állj oda a tükör elé meztelenül és mondogass szépen kedves dolgot magadnak. Például, hogy szép vagy, szereted magad, szép a szemed, stb. Pedig ez a megerősítés igenis segít abban, hogy pozitívan állj magadhoz. Mégis miért kérdezgetnénk különben a párunkat is állandó visszajelzést várva, hogy vajon elég szexik vagyunk-e az adott ruhában? Mert szükségünk van erre. De mondhatnám azt a gyakorlatot is, hogy helyezz ki egy kiskori fényképet a szobádba, és igyekezz úgy cselekedni, hogy őt tartod szem előtt: ezt a gyereket, aki még a mai napig benne él. Mire van szüksége? Gondoskodásra, szeretetre, törődésre. Tedd fel naponta többször a kérdést magadnak: "Mit tenne most olyasvalaki, aki szereti önmagát?". Esetleg elmenne sétálni? Vagy venne egy jóleső fürdőt? Lefeküdne időben, hogy végre kipihenje magát? A válasz, hogy mit kellene tenned azért, hogy jobban érezd magad a bőrödben, ott van a szemed előtt, csak meg kellene hallgatnod a vágyaidat.

És ha még mindig nincs eleged a témából, vagy rájöttél, hogy van értelme annak, amit leírtam, kipróbálhatsz még valamit. Csukd be a szemed, képzeld magad egy kellemes, általad kialakított helyre, és beszélgess a gyerekkori éneddel, tölts vele időt. Meglátod, ha ettől nem riadsz vissza, olyan lesz, mint egy megtisztulás.

Vagy fogj egy tollat, és írj egy hosszú levelet saját magadnak. Hívhatod akár szerelmes levélnek is, a lényeg, hogy olyan dolgokat írj bele, amiket szeretnél hallani. Később, amikor lesz olyan időszak az életedben, hogy megint mélyponton vagy, ez a levél még sokat segíthet abban, hogy feljöjj a felszínre.

Egészség

Szóval klisé vagy nem klisé: az egészségünk kulcsa először is a mi kezünkben van. Most már tudod, hol kéne elkezdeni.

Tovább
0